Teknapresident Lise Randeberg i debattpanel med Prorektor Berit Kjelstad, rektor Gunnar Bovim og professor Arne Krokan

Usikker framtid med MOOC

Hva vil skje med Campus om alle studentene får kurs- og kompetansebevis fra kjøkkenbenken? Rektor Gunnar Bovim ved NTNU er urolig men nysgjerrig på den nye digitale undervisningsformen.

Publisert Sist oppdatert

– MOOC er kommet for å bli, sier prorektor Berit Kjelstad ved NTNU.

Fakta

– MOOC står for Massive Online Open Courses og er åpne, nettbaserte kurs som ofte er gratis.

– Internett gjør at studieplassene ikke begrenses av antall lærere og plasshensyn

– Studentene deltar gjennom å strømme forelesninger, aktivitet i gruppediskusjoner og pensumlesning.

– Gjennombrudde kom på Stanford i USA da et kurs i informatikk fikk 100.000 nettstudenter.

– Onsdag arrangerte universitetsavisa debatt om hvordan MOOC vil påvirke undervisningen i framtiden. I panelet satt: Rektor Gunnar Bovim, professor Arne Krokan, prorektor Berit Kjelstad og Teknapresident Lise Randeberg.

Onsdag kveld er hun, sammen med professorer, Rektor Gunnar Bovim og andre interesserte, samlet til debatt på Suhmhuset. Tema er den nye undervisningsformen Massive Online Open Courses(MOOC) som skaper entusiasme, men også åpner opp for mange vanskelige spørsmål.

Norsk prøvekanin

MOOC består av åpne, nettbaserte kurs som ofte er gratis. Studieplassene begrenses ikke av antall lærere eller plasshensyn, og 100.000 studenter kan uten problemer følge samme kurs. I USA har undervisningsformen slått igjennom for fult, og andre land forsøker nå å holde følge. For tre uker siden startet professor Arne Krokan ved institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU, Norges første MOOC-kurs.

– Jeg er opptatt av å skape engasjement, sier Krokan.

Tre uker etter kursstart har NTNU-professoren 600 påmeldte studenter. Og bare i går fikk han 25 nye påmeldinger. Fenomenet engasjerer, og mange er interessert i å se om en alternativ digital læringsarena kan være noe for dem.

Campusdøden

Leder Simon Utseth Sandvåg for Studenttinget NTNU var også til stede under onsdagens debatt. Et av spørsmålene som ble debattert var hvor vidt en digital undervisningsform vil føre til campusdød. Sandvåg tror ikke MOOC kan utkonkurrere campus og de aktivitetene som skjer der.

– Vi er sosiale vesen. Mitt inntrykk er at studentene trives på campus. I eksamenstiden kommer folk gjerne til lesesalene eller biblioteket for å ha nærhet til andre studenter, sier Sandvåg.

Han ser likevel mange positive muligheter gjennom nettbasert undervisning.

– Dette er fremtida. Alternative læringsformer gir oss muligheten til å finne ut hva vi lærer mest av. I tillegg gir slike kurs muligheter for mennesker som til vanlig ikke kan studere. For eksempel ungdom i Afrika som kanskje ikke har tid og penger til å flytte seg fysisk til selve universitetene, sier Sandvåg.

Usikker framtid

Under onsdagens debatt ble det også fokusert på hvordan NTNU og andre norske universiteter skal kunne konkurrere med eliteuniversiteter som Harvard, MIT og Stanford. Med en åpen digital undervisningsform kan universitetene med høy status få store fortrinn. Rektor Gunnar Bovim er spent på hvordan dette vil påvirke NTNU i framtiden, og erkjenner at han er litt urolig.

– Men i all hovedsak er dette nysgjerrighetsdrevet uro. NTNU må være nyskapende, og vi må tørre å ta noen sjanser for å kunne konkurrere med andre, sier Bovim.

Akkurat hva MOOC er, og hva det kommer til å bli var det ingen i panelet som kunne si helt konkret.

– Vi vet ikke hva som skjer om ti år, sier Bovim.

Powered by Labrador CMS