Ole-Fredrik Lambertsen, ATB
VERDIFULLT: Kommunikasjonsrådgvier Ole-Fredrik Lambertsen i ATB forteller at det er viktig at studentene kommer med innspill.

Derfor er buss nummer 12 alltid sen

Kanselleringer, forsinkelser og upålitelig er ord studenter assosierer med buss nummer 12.

Publisert

Bussen som går mellom Marienborg og Dragvoll og tilbake er en bussrute som mange studenter har et anstrengt forhold til. Tegnspråkstudent Isabella Thorsen ved Dragvoll forteller at hun alltid må legge til rette for kansellerte avganger. 

MISFORNØYDE: Til tross for smilet om munnen, er Isabella Thorsen (t.h.) og Iben Jacobsen Øster skuffet over bussrute nummer 12.

– Bussen som går 08:45 er veldig ofte kansellert, så da må du ta den som går 08:55 og da rekker du akkurat forelesning, sier Thorsen. 

Thorsen går på bussen på Strindheim busstopp, og mistenker at det kanskje skjer når bussen er så full at den ikke har mulighet til å plukke opp flere personer.

– På skjermen står det «Nå»

Tegnspråkstudent Iben Jacobsen Øster opplyser om at hun har buss nummer 12 som eks-buss og er fornøyd med at denne ruten er, og helst forblir, en eks.

– Det står at bussen skal gå «nå» på både ATB-appen og på skjermen på stoppet, men den går ofte fem til ti minutter etter dette fra Dragvoll, forteller Øster. 

Dette kan bli svært ubehagelig, spesielt på vinteren i den kalde Trondheims-luften. Bussrute nummer 12 har blitt kjent som pålitelig upålitelig av studenter på Dragvoll. 

LES OGSÅ: Er det for mye å ATB om en behagelig reise?

ATB beklager 

Kommunikasjonsrådgiver Ole-Fredrik Lambersten, i ATB ønsker først og fremst å beklage for problemene rundt bussrute nummer 12 som har oppstått.

Tide, Øystein Gullaksen
BERØRT: Regionsjef Øystein Gullaksen i Tide sier at det generelt gir færre konsekvenser å instille bussrute nummer 12 mot andre busslinjer.

– Vi setter enormt stor pris på disse innspillene og tilbakemeldingene fra studentene, sier Lambertsen. 

Videre forteller Lambersten at ATB er avhengig av slike tilbakemeldinger fra reisende for å bli gjort oppmerksomme på mulige forbedringer, slik at de kan gjøre nødvendige tiltak. 

Når det kommer til hvorfor bussruten ofte blir kansellert forklarer regionsjef Øystein Gullakseni Tide at konsekvensene ved å kansellere denne bussruten er forholdsvis lav i forhold til andre bussruter. 

– I denne vurderingen tar vi med elementer som frekvensen av busser i ruten, om vi har innstilt andre busser på samme linje og antallet turer som eventuelt må innstilles som følge av et avvik, opplyser Gullaksen. 

Denne vurderingen blir gjort av trafikkleder, og ved å se at nettopp dette er en fornuftig vurdering i det enkelte tilfellet, har dette medført at det samme valget har blitt gjort ved flere anledninger. 

– Dette er et element vi vil ta med i en fremtidig vurdering, slik at de samme kundene ikke blir berørt hver gang, sier Gullaksen.

«Nå»-problemet til bussen

Problematikken med at det står «nå» på både skjerm og app på Dragvoll busstopp er noe ATB er kjent med. Grunnen til problemet ved Dragvoll er at bussen lader like ved holdeplassen. Lambertsen forklarer at sanntidssystemet til ATB er basert på prognoser fra GPS. 

– Når bussene lader, er de så nære startpunktet at systemet oppfatter bussen som «rett rundt hjørnet», selv om den fortsatt står og lader, forklarer Lambersten.

Med andre ord er det noen kompliserte regnestykker og systemer som ATB må undersøke nærmere, forklarer Ole-Fredrik Lambertsen. Lambertsen oppfordrerstudentene til å komme med slike bemerkninger, og at ATB setter stor pris på dem. 

– Her kommer studentene med fullt forståelige innspill, avslutter Lambertsen.

LES OGSÅ: Anti-Equinor-reklame i Trondheim

Powered by Labrador CMS