BOKNYHET: Sammen har museene gitt ut den første boka om Else Hagen.

Hagefest, men ikke på måten du tror

Trondheim kunstmuseums nye utstilling tar for seg hele Else Hagens kunstnerskap.

Publisert

Fra 25. mai til 1. september skal Else Hagens kunstnerskap fylle Trondheim kunstmuseum. Fargerike malerier med den ærlige hverdagen i sentrum skal pryde hele andre etasje.

Mellom mennesker tar et unikt dypdykk ned i Hagens omfattende og varierte karriere.

– Vi gleder oss veldig til å kunne vise det frem, forteller avdelingsleder Ida Grøttum ved Trondheim kunstmuseum.

Kunst på tur

Grøttum utdyper at de har arbeidet med dette i flere år. Utstillingen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet i Oslo, Stavanger kunstmuseum, Kunstsilo i Kristiansand og Trondheim kunstmuseum.

INSPIRASJONSKILDE: Ida Grøttum ved Trondheim kunstmuseum forteller at de alle er inspirert av Else Hagen.

Resultatet av dette arbeidet skal nå vandre fra museum til museum.

– Det er veldig kjekt å kunne jobbe sånn. Det tar tid å modne et slikt prosjekt.

Utstillingen vil endre seg litt etter lokalet. 

– Vi har vært så heldige og fått låne noen verk av private eiere i Trondheim som bare vises her, sier Grøttum.

Hun tror at denne måten å jobbe på skaper kvalitet for publikum.

– Det er et svært gjennomarbeidet samarbeid. Vi har utvekslet idéer, jobbet oss godt gjennom kunstnerskapet og hvordan det skal vises frem. 

Sammen har museene også skrevet den første boken om Else Hagen. 

FARGEFEST: Hagen har blitt verdsatt for sin særegne fargebruk.

– Det å ikke ha en bok om henne har vært et virkelig savn. Det var deilig å få den i hendene, sier Grøttum og smiler.

Med 200 sider viser boken en oversikt over Hagens karriere samt alle verkene som stilles ut i utstillingen.

– Den inneholder også tekster med ulike fokus fra de involverte museene, sier Grøttum.

Kompromissløs og kul kvinne

Hun forteller videre at Hagen kanskje ikke har blitt omtalt som et viktig kunstnerskap i vår tid. 

– Hun er ikke en glemt kunstner, men for mange oppleves dette som et nytt bekjentskap.

AUTENTISK: Mange malerier viser mennesker i hverdagslige øyeblikk

Hun setter spørsmålstegn ved at Hagen ikke er mer omtalt i nyere norsk historie. Her drar hun frem et eksempel fra Gunnar Danbolts Norsk kunsthistorie hvor Hagen er nevnt i en bisetning om en annen kunstner. Grøttum har ikke noe fasitsvar på hvorfor det er slik.

– Vi håper det er noe publikum også kan undre seg over når de ser verkene. Hvorfor har dette kunstnerskapet vært så lite synlig?

Hagen levde fra 1914 til 2010 og jobbet mye med offentlige utsmykninger. 

– Hun var opptatt av at kunst skulle være allemannseie og befinne seg hvor folk var, sier Grøttum.

Hun var mor, men hadde også en aktiv karriere som billedkunstner. Denne dobbeltrollen er til stede i flere av verkene hennes. 

DANS I KUNST: Det er antydning til dans i flere av hagens malerier.

– Å kombinere en kunstnerkarriere med morsrollen har alltid vært en utfordring. Jeg har blitt mer bevisst på det siden jeg begynte å jobbe med Else Hagen, forteller Grøttum. 

Noe som også har preget den utstilte kunsten er Hagens interesse for fridans og feminisme.

– Det er et kunstnerskap med mange tråder å dra i. Det er nesten vanskelig å avgrense det, sier Grøttum. 

Selv er hun preget av å ha jobbet med kunstnerskapet i flere år. 

– Jeg føler jeg har snakket om Else Hagens liv og virke i en liten evighet, sier hun og smiler.

Hun gleder seg til resultatet av arbeidet skal vises frem.

– Jeg tror alle vi her på museet har blitt inspirert av Else Hagen. Hun virker som en kul, kompromissløs dame, sier Grøttum.

En utilslørt hverdag

Utstillingen består i hovedsak av malerier og grafikk med motiv hentet fra dagligdagse situasjoner.

– Bildene er gjenkjennelige for folk. Det er mennesker, barn i lek og hverdagslig frustrasjon. Det er noe ekte der som folk setter pris på, sier Grøttum.

Hun trekker frem «Familie», et maleri som portretterer en ammende mor som oser frustrasjon og kaos.

– Det er et alternativ til den harmoniske fremstillingen av den ammende mor. Hennes aktmotiver vises også ofte i naturlige sammenhenger. Det er kvinner som dusjer, gjør seg klare til stevnemøter eller tørker håret.

– Det forsterker idéen om at seksualiteten er noe du har for deg selv, ikke for andre, sier Grøttum.

Videre understreker hun Hagens ferdigheter innen fargebruk og komposisjon.

PAKK UT OG HENG OPP: Trondheim kunstmuseum jobber mot utstillingsåpning.

– Hun blander et stramt komposisjonssystem med menneskeliv og lekne motiv, og det er en særegen kvalitet i fargebruken hennes. 

Verkene er nå på vei fra Stavanger til Trondheim. Åpningsdatoen nærmer seg og entusiasmen er voksende. 

– Forskjellen mellom å planlegge en utstilling og å få den opp på veggen forbauser meg alltid. Det er like stort hver gang. Jeg gleder meg masse.

Powered by Labrador CMS