
Flere studenter havner i konflikt med utleiere
Om du ikke vasker godt nok ut av leiligheten før du flytter ut får du ikke tilbake depositumet ditt. Men hva gjør man når det er utleierne som ikke har sitt på det rene?
Erstatningssaker har blitt den største sakstypen på landsbasis når det kommer til uenigheter mellom leier og utleier. Studenter, særlig førstegangsleiere, er ikke klare over risikoen for slike problemer når de leier bolig. Vi har snakket med studenter som har opplevd slike situasjoner og tatt kontakt med lederen av Husleietvistutvalget for å finne ut hvordan tvister kan unngås.
Måtte betale for muggen leilighet
Jørgen Pac Selnes er en av trondheimsstudentene som i stedet for å bruke tiden sin på å studere har måttet bruke store deler av den på konflikt med utleier. Da han og de han bodde sammen med flyttet inn i ny leilighet oppdaget de mugg og råte, løse ledninger, vinduer som ikke kunne lukkes og andre mangler.
Fordi huseier ikke ville fikse disse tingene tok Jørgen kontakt med en advokat som rådet leieboerne til å gi huseieren rimelig tid til å fikse problemene. De endte opp med å få ham til å skrive under på et dokument om at samtlige feil ved leiligheten skulle ordnes opp i innen 4 uker. De forlot leiligheten i perioden, men da de kom tilbake var problemene fremdeles der.
– En av oss og dama hans ble syke av å ligge på et av rommene, så vi bestemte vi oss for å gi et ultimatum. Enten skulle utleieren betale for full sjekk av huset gjort av et profesjonellt firma, eller så ville vi si opp kontrakten. Det ble med det siste, sier Jørgen Pac Selnes.
På grunn av all tiden de hadde brukt på å håndtere disse problemene og at de ble syke av å oppholde seg i leiligheten valgte bofellesskapet å legge inn en klage til Husleietvistutvalget. De ønsket å få redusert, som de hadde holdt tilbake, med 30 prosent. På grunn av at dokumentasjonen av manglene ikke var god nok gikk det i vasken, og de måtte betale full pris.
Ha ditt på det rene
Det kan se ut som om Jørgen Selnes og bofellesskapet hans gjorde alt riktig. De hadde kontakt med advokat helt fra begynnelsen, og de gikk til riktige instanser for å løse opp i konflikten mellom seg og huseier. Men det var likevel ikke godt nok til å vinne frem i en rettssak. Jørgen sin sak var en erstatningssak fra leietaker sin side der han ønsket å demonstrere at leiligheten hadde mangler, og hvor han ikke ville betale full pris da ikke alt var som det skulle.
Vi spurte husleietvistutvalget om hva slags henvendelser de typisk får og hvordan studenter bør gå fram for å håndtere slike typer situasjoner. Leder Geir Morten Løkken for Husleietvistutvalget forteller at eierkonflikten av typen til Selnes er altfor vanlig.
– Erstatningssaker har nå blitt den største sakstypen på landsbasis. De fleste erstatningssakene gjelder utleiers krav om erstatning for manglende rengjøring og for skader på leiligheten etter avsluttet leieforhold, sier han.
Løkken forteller at det er enkelte ting man burde være særlig nøye med før man inngår et leieforhold. Det er lurt å gå igjennom boligen sammen med utleier ved inn- og utflytting, og man bør skrive protokoll hvor mangler påpekes. Han forteller også at det er lurt å ta bilder
– På denne måten reduserer leietaker risikoen for å bli sittende med ansvar for skader som var der fra før.
Han legger til at det er veldig viktig å lese kontrakten grundig. Man må lese svært nøye gjennom kontakten, og sørge for at det ikke er begrensninger for oppsigelsesadgang.
– Det finnes mange forskjellige formuleringer som det er viktig å forstå rekkevidden av før man inngår avtalen, sier han
Større er ikke nødvendigvis bedre
Det er ingen grunn til å ikke være like nøye på disse tingene bare fordi man leier av et eiendomsfirma og ikke en privatperson. Annette Lunde, som nå studerer og bor her i Trondheim, gikk som førstegangsleier og student i Oslo inn i en leiekontrakt med firmaet RSV-eiendom. Hun så ikke kontrakten før hun flyttet inn og fikk heller ikke informasjon om hva som stod i kontrakten.
Det viste seg senere at hun alene stod til ansvar for å finne ny leietaker da hun flyttet ut, og hun måtte sørge for at alle i bofellesskapet samt de nye leieboerne fikk og signerte relevante papirer. Kontrakten hadde en bindingstid hun ikke var klar over.
– De trakk 1800 kroner fra kontoen min uten at jeg ble informert, fordi jeg uten å være klar over det hadde signert på at jeg skulle betale en såkalt transportavgift for ekstra administrasjonsarbeid, sier Annette.
Annette forteller at hun følte seg lurt av firmaet, og at hun ikke visste hva leieforholdet innebar. Hun er fremdeles i konflikt med dem.
– Det verste med dette er at alt de har gjort er lovlig, men det er så hjerteløst. Jeg mener det er galt å ikke informere meg om slike ting, vel vitende om at jeg var førstegangsleier, jeg gikk jo selvfølgelig fem på, sier hun.
RSV-eiendom ønsker å kommenere dette med at de opplever situasjonen svært annerledes. De forteller at de ved spørsmål om informasjon sender ut all informasjon som er nødvendig.
– Hvis man overtar en kontrakt etter noen andre, så vil det stå konfidensiell informasjon i kontrakten som de ikke kan vise til alle. Alle som ønsker å si opp en kontrakt før oppsigelsestiden vil måtte betale et transportgebyr for ekstra administrasjonsarbeid, forteller daglig leder Stine Berg i RSV-eiendom
Djevelen ligger i detaljene
Husleietvistutvalgets leder Geir Morten Løkken sitt råd er klart: Ikke flytt inn i en leilighet uten å ha sett kontrakten. Det er mange formuleringer man må forstå rekkevidden av før man inngår en avtale. Hvis ikke risikerer du bli lurt på lovlig vis.
Ettersom mange studenter bor privat kan vi klart og tydelig si at det er svært viktig å dokumentere eventuelle feil og mangler ved leiligheter som man flytter inn i. Man skal ikke stole på at slike ting vil ordnes opp i, og det er lurt å være på den sikre siden.
– Henvendelser og avtaler bør skje skriftlig slik at slik at man har beviser hvis det oppstår uenigheter, for eksempel om avtalt utflyttingsdato, leieavslag og så videre, sier Løkken.
Ord mot ord fører sjelden fram i en rettssak. Kommer man i konflikt med huseier, kan Husleietvistutvalget avgjøre slike tvister i Trondheim. Det kan også være lurt å gå igjennom malkontrakten til forbrukerrådet hvis man er usikker på hva det er greit at står i en kontrakt og hva det betyr.