Kommentar

Kjære Vy, jeg velger å fly

Jeg var i et langvarig, eksklusivt forhold med toget før de slo opp med meg. Nå er jeg på jakt etter hevn.

Publisert Sist oppdatert

I flere år var jeg en ordentlig togentusiast. Jeg satt på Sørtoget i åtte timer og proklamerte at det var billigere per time enn å fly. Å se trærne suse forbi med en overpriset kafévaffel i magen var en del av en lykkelig hverdag. Alt dette forandret seg da jeg flyttet til Trondheim. 

Trondheimsstudenter som skal mot vestlandet må nemlig takle både Dovrebanen og Sørlandsbanen, linjer eid henholdsvis av SJ Norge og Goahead. Turen utgjør omtrent 14,5 timer  med aktiv reisetid. Bare det alene burde kanskje ha knust togdrømmene mine, men jeg hadde fortsatt håp. Det var før jeg faktisk prøvde å bestille billetter.

Søker jeg opp ruten min på Vy sine nettsider, er det få gode forslag å hente. På flere er byttetiden så knapp at jeg ikke rekker Sørtoget dersom Dovrebanen er forsinket. Ellers får jeg tilbud om å vente i omtrent ni timer på Harebakken bussterminal. Det er nesten som om selskapet vil at jeg skal fly i stedet. 

LES OGSÅ:  Et forsvunnet miljøengasjement

Disse merkelige rutene kunne jeg tilgitt om prisene ble litt snillere for dem som måtte reise i et halvt døgn. Slik er det selvfølgelig ikke. Billettprisene er skyhøye, og det er ikke mulig å kjøpe én billett for hele reisen. Selskapene som har ansvar for toglinjene, samarbeider ikke godt nok. De reisende blir dyttet til side, og sånn kan vi ikke ha det. Vi har også det legendariske konseptet «buss for tog». Mange klager, men jeg synes det er et helt greit alternativ når det arbeides på toglinjene. Det jeg er uenig i, er at prisene ikke er lavere. Det å sitte i flere timer på tog er ikke det samme som å sitte på en buss. Billettprisene bør reflektere dette. 

Dette gjelder også for togene. Som noen som har vært trofast mot tog i flere år, kan jeg fortelle at forskjellene er store. Noen tog er skranglekasser, mens andre gjør reisen til en drøm. Om jeg skal reise i noe som ligner en falleferdig blikkboks og høres ut som et alternativt metalband, bør jeg få noe avslag. Enten det eller så må vi oppgradere togene slik at ingen av dem skråler mens de kjører. 

Å reise bærekraftig kan ikke være gratis, men det burde ikke være så vanskelig som det er nå. Mange studenter vil ta toget, men det er ikke rart at de velger fly under slike omstendigheter. Jeg betaler ikke dobbel pris for å sitte i ni timer på en bussterminal i gokk. Selskapene må samarbeide bedre, slik at studenter som ikke bor i Oslo, også kan ta toget hjem.

LES OGSÅNei, jeg vil ikke ha flere venner

Powered by Labrador CMS